Pillret
Pillret
En berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader

Boken ”Pillret. En berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader” publicerades 2008 (Norstedts förlag).
För den boken vann Ingrid Carlberg journalistpriset Guldspaden, samt nominerades till Augustpriset i fackboksklassen. Hon promoverades till medicine hedersdoktor vid Uppsala universitet 2010, för att ”med vetenskaplig noggrannhet och med metodik hämtad från grävande journalistik klarlagt olika samhällsaktörers agerande i samband med introduktionen av ett av de stora medicinska genombrotten; behandling av depressioner med SSRI (antidepressiva läkemedel).”
”Pillret” belönades också med Svenska Psykiatriska Föreningens kulturpris 2009 och Vetenskapsjournalisternas pris 2008.
Norstedts presentation av boken:
”Vi syns i vimlet på krogen. Malin har hört om min bok och säger att hon är en av dem jag skriver om, men inte så länge till. Hon säger att hon tror hon kan tacka medicinen för att hon alls står här i dag, men nu försöker hon sluta, skär tabletterna i småbitar och minskar sakta,sakta. Hon kupar handen runt mitt öra, vrålar för att överrösta musiken:
–Jag vill sluta för att ta reda på vem jag egentligen är, vad som är mitt rätta jag. Just nu är jag osäker på det!”
Uppskattningsvis 600 000 svenskar tar dagligen någon av de moderna antidepressiva medicinerna, kända under namn som Prozac, Cipramil och Zoloft. Många vittnar om att de sannolikt inte varit i livet idag om läkemedlen inte hade funnits. Andra upplever att problemen blivit större med än utan medicinerna. I ”Pillret” berättar några av dem om sitt liv. Boken är också en journalistisk berättelse om dessa storsäljande läkemedels spännande historia – om de vetenskapliga genidragen, de ideologiska striderna mellan »piller och prat« och företagens smarta knep i marknadsspelet om läkemedelsmiljarderna. Få läkemedel har väckt så starka känslor i samhällsdebatten och lyfts till så tydliga kulturella symboler för vår samtid.
”Pillret” är en berättelse som tar läsaren med från Sigmund Freuds vedermödor i sekelskiftets Wien till PR-strategier och marknadsplaner i nutidens multinationella läkemedelsbolag. Det är en skildring av de vetenskapliga genidragen, de ideologiska striderna mellan ”piller och prat” och företagens smarta knep i marknadsspelet om läkemedelsmiljarderna.